התחדשות עירונית היא תהליך מחולל התפתחות וצמיחה מחדש, מטרתו להחיות את הרקמה העירונית הוותיקה תוך פיתוח מחדש ושדרוג של אזורים מבונים קיימים.
מטרתו העיקרית של התהליך היא למגן בנייני מגורים, לחזק ולשדרג אותם תוך מתן התייחסות לשטחים הציבוריים ולתשתיות העירוניות.
פרויקט התחדשות עירונית מהווה הזדמנות לבעלי הדירות לשפר את איכות חייהם ולהשביח את נכסיהם.
בפרויקט מסוג זה הדירה הקיימת מתרחבת או לחלופין נהרסת, ובמקומה נבנית דירה חדשה.
זאת בלי שעלויות התהליך מוטלות על בעלי הדירות.
התחדשות עירונית יכולה להיות מקודמת ע"י הרשות המקומית ומשרד הבינוי והשיכון והיא יכולה להיות מקודמת ע"י בעלי הדירות עצמם או מי מטעמם.
מכיוון שבעלי הזכויות הם גם בעלי הקרקע, נדרש רוב חוקי לביצוע התהליך.
לפני שמתחילים פרויקט התחדשות עירונית, עלינו לדעת שיש מס' מסלולים אשר באמצעותם ניתן לבצע פרויקט.
תחילה עלינו ללמוד את המסלולים השונים ובמקביל לבצע בדיקת היתכנות מול הרשות המקומית.
נדרש לבצע בנוסף מס' בדיקות מול גורמי התכנון, על מנת לוודא אילו אפשרויות העומדות בפנינו.
הבסיס להצלחת הפרויקט והוצאתו לפועל טמון בהתארגנות בעלי הדירות – יצירת הסכמות בין בעלי הדירות וגיבוש נציגות חזקה לבניין תאפשר את קידומו של הפרויקט תוך לקיחת אחריות והובלה של תהליך ההתחדשות בבניין.
התארגנות זו דורשת כבודה של מיפוי בעלי הדירות, קיום שיחות ופגישות אישיות למתן מידע, עריכת כנסים, חוגי בית ומנגנון של הפצת מידע ועדכונים.
תהליך בחירת העורך דין הוא אחד התהליכים החשובים והקריטיים ביותר לקידום והצלחת הפרויקט.
תפקידו של עורך הדין התחדשות עירונית הוא לסייע לדיירים להגיע להבנות בינם לבין עצמם בנוגע לאופן ההתנהלות הרצוי מול היזם/קבלן ובשלב מאוחר יותר – בייצוג האינטרסים של כלל הקבוצה כגוף אחד תוך שמירה והגנה על האינטרסים של בעלי הדירות.
עורך הדין הדיירים מוודא ביטחונות וערבויות שונות הניתנות לדיריים.
במתחם בו עתיד להתקיים פרויקט מסוג התחדשות עירונית, קיימת חשיבות למפקח דיירים עוד טרם חתימת ההסכם עם היזם/קבלן.
על הנציגות לבחור מפקח אשר ילווה את בעלי הדירות בפרויקט בכל הקשור לתכן ההנדסי והביצוע במבנה.
המפקח מוודא את המפרט הטכני ומוודא כי העבודות מתבצעות בהתאם לתכנון.
הליך בחירת מפקח מהווה כלי מגן על בעלי הדירות בפרויקט מפני פגיעה בזכויותיהם, בתמורות ובביצוע הפרויקט בכלל.
בשלב זה כאשר מונתה נציגות, נבחר עורך דין ומפקח מטעם בעלי הדירות – הגיע שלב בחירת יזם לפרויקט.
מומלץ, כי עורך הדין הנבחר ינהל בשיתוף עם בעלי הדירות את הליך בחירת היזם, יבחן כמה חברות ובנוסף יבצע בדיקות מקיפות על טיב היזם/קבלן ואיתנותו הפיננסית.
לצורך תכנון הפרויקט בצורה חכמה, מומלץ לקבוע בהסכם פרקי זמן מוגבלים לביצוע הפעולות הנדרשות לצורך קידום הפרויקט, לדוגמא: אישור התוכנית, הכרזת הממשלה על מתחם כמתחם פינוי-בינוי, הוצאת היתר בניה, התחלת בניה בפועל, רישום הבית המשותף וכד'.
כמו כן, מומלץ לקבוע מנגנון המאפשר ביטול של הסכם ו/או קבלת פיצוי, זאת במידה ואחת הפעולות לא התקיימה בפרק הזמן שנקבע.
בהסכמים רבים נקבע לוח זמנים להוצאת היתר בנייה, וכן נקבע מועד לתחילת הבניה בפועל בתוך פרק זמן קצוב.
לרוב, ייתכנו פערים בין התוכנית העקרונית/ראשונית שעליהם יסתמכו הצדדים טרם נתקבל ההיתר, לבין התוכנית והיקף הבנייה שיתאפשר בפועל לאחר שקיבל היתר מאושר על ידי מוסדות התכנון השונים.
לפיכך, משמעותו העיקרית של היתר הבניה עולה מתוך היקף הבניה שהותר מכוחו והיכולת לספק באמצעותו את התמורות שהובטחו לדיירים.
בתום כל השלבים המקדימים ובתום הפעולות הנדרשות לצורך התחלת הבניה בפועל (לרבות: קבלת היתר בניה, הנפקת אישורים, מסמכים וכד') ניתן להתחיל בבניה.
מדובר בשלב מתקדם במסגרת הפרויקט ומועד סיום הבניה משפיע באופן ישיר על תקופת העסקתו של המפקח מטעם בעלי הדירות אשר אמון על ביצוע הפרויקט מטעם הדיירים ויוודא התאמה לתכנון ולמפרט הטכני.
מזל טוב, בשלב הזה עתידים בעלי הדירות להיכנס לדירותיהם החדשות (בפרויקטים של הריסה ובניה) , זאת כאשר הדירות ראויות למגורים ולאחר שניתן לחבר אותן לתשתיות – מים, חשמל, גז, ביוב וכד'.
ימים א-ה 8:00-19:00
יום שישי – 9:00-12:00
כתובת – רחוב הערבה 1 גבעת שמואל.
חייגו – 03-5185888
ואטסאפ – 050-763-8021